pc-ipad-telefoon

 

Webdesignbureau
Droom van het Platteland

Uw partner voor uw online zichtbaarheid, reclame, drukwerk en social media campagnes. Alles onder één dak en dat is wel zo gemakkelijk.

offerte-button-wit

Drum-roll-please:Hoe kun je meer opvallen in de Google zoekresultaten?

Het antwoord: Gebruik Rich-Snippets!

Door:Yvonne Wieringa

Rich Snippets, wat zijn het?

Rich Snippets zijn niet nieuw. In 2007 verscheen er al in een Googleblog een oproep hoe webmasters hun metadiscriptions kunnen verbeteren. Sinds 2010 en 20111 zijn er al diverse seo- en marketingblogs geschreven over Rich Snippets, maar deze functionaliteit was toen vooral alleen toepasbaar voor America en Engeland. In Nederland kon het toen soms wel tot 4 maanden duren voordat de rich snippets zichtbaar werden, als ze al zichtbaar werden. Nu is Google bezig om het verder uit te rollen over de wereld en steeds meer zoekresultaten in Nederland worden voorzien van foto's, recensies/beoordelingen, productinformatie, evenementinformatie of boekingsinformatie.

Enkele voorbeelden:

Het is lastig uit te leggen wat Rich Snippets precies zijn. Daarom kun je hieronder een aantal voorbeelden vinden van zoekresultaten die van Rich Snippets zijn voorzien.

1. Profielfoto's bij zoekresultaten - Auteurs
Steeds vaker zie je een profielfoto van de auteur in de zoekresultaten bij blogs. Logischerwijs hebben vooral de SEO experts dit inmiddels goed voor elkaar. Zoek maar eens in Google op: "Rich snippets in Nederland". Je ziet dan diverse blogs over dit onderwerp met een profielfoto erbij. Wil je weten hoe je dit voor jouw pagina's moet doen? Eerst moet je zelf een Google+ pagina aanmaken. Daarnaast moet je verifiëren dat jij de eigenaar van de geschreven content bent. Dat kan eenvoudig door de code van jouw google plus pagina toe te voegen aan de webpagina die je hebt geschreven. Lees meer: Auteursinformatie in zoekresultaten.

Voorbeeld_Auteurs

2. Reviews 
Als we hier het voorbeeld nemen van Independer kun je zien dat door een rating met sterren wordt aangegeven wat de score is. Je ziet de score op een vijf of een tienpuntsschaal met het aantal recensies ernaast. Tot nu toe is gebleken dat je deze score heel gemakkelijk zelf kan beïnvloeden, er is namelijk geen enkele randvoorwaarde om de snippets te gebruiken (bron: Marketingfacts). Je kan je daardoor afvragen wat de betrouwbaarheid van zo'n review is. Maar degene die de zoekopdracht invoert zal hier nauwelijks bij stil staan. Aangezien Google altijd een streng whitelistingsbeleid heeft gehad is het een kwestie van tijd voordat hier maatregelen tegen worden getroffen.

Voorbeeld_Independer

3. Evenementen
Door rich snippets aan je evenement toe te voegen kunnen zoekers in de zoekresultaten al zien welke evenementen er zijn, op welke dag ze worden gehouden en uiteraard ook de locatie. Zo kun je al in de zoekresultaten zien of het evenement waar je naar op zoek bent er tussen staat. Dit ziet er in de zoekresultaten zo uit:

Voorbeeld_Evenementen

4. Producten
In de zoekresultaten kun je al een overzicht vinden van producten in een bepaalde categorie.
Zie hieronder (bron: yoast.nl)

Voorbeeld_Producten

5. Recepten
Het is mogelijk om een foto bij de recepten te plaatsen net zoals informatie over de bereidingstijd en het aantal calorieën. Deze informatie is gelijk bij het zoekresultaat te zien, naast de beoordeling. Om dit te implementeren moet je echter wel aan een aantal voorwaarden voldoen zoals ze hier zijn beschreven: Voorwaarden Rich Snippets Recepten.

Voorbeeld_Recepten

6. Video's
Daarnaast zijn er nog rich snippets voor video's, waarschijnlijk de bekendste tot nu toe. Een voorbeeld is:

Voorbeeld_Video

Voor en nadelen: Waarom wel of niet Rich Snippets gebruiken?

De voordelen van het gebruik van Rich Snippets is vrij duidelijk: Zoekresultaten die er gebruik van maken vallen veel meer op. Daardoor klikken meer mensen op de organische zoekresultaten. In een testcase van Independer (bron: Edwords.nl) blijkt dat de CTR (Click-Through-Rate) op het organische zoekwoord 'Autoverzekering' met 28% is toegenomen. Het adverteren in Adwords is weer met 7% gedaald. Rich Snippets leveren dus geld op: Niet alleen komen er meer bezoekers op je website die een product afnemen, maar het adverteren via Adwords kost je dus minder doordat er nu meer verkeer komt via de organische resultaten. Het mes snijd dus aan twee kanten.

Op dit moment gebruiken nog niet veel mensen en bedrijven de rich snippets (of ze worden nog steeds niet altijd getoond door Google). Het is dus eenvoudig om snel resultaat te boeken als jij er wel mee werkt en de concurrentie niet. Maar.... wat als iedereen straks de rich snippets gebruikt? Dan zie je misschien door de bomen het bos niet meer en zal je zoekresultaat niet meer opvallen dan het voorheen al deed. Misschien val je dan juist op als je geen Rich Snippets gebruikt? Hoe dan ook, er wordt wel meer informatie getoond bij de resultaten waardoor het zoekgemak voor de gebruiker toeneemt en dat is altijd al het uitgangspunt van Google geweest.

Daarnaast vraagt Google veel informatie. Je kunt je afvragen of jij hier wel beter van wordt. Is het wel zo verstandig om alle informatie aan Google te geven alleen omdat zij dat willen weten? Wees hier altijd selectief in.

Hoe kan je Rich Snippets toevoegen aan je eigen site?

Via schema.org kun je alle codes (microdata) vinden die je kunt toevoegen aan de HTML code van je website. Het is relatief eenvoudig, je hebt alleen basiskennis van HTML nodig. Op deze site kun je tevens diverse voorbeelden vinden van hoe je de codes moet toevoegen en dit wordt per categorie weergegeven.

Tips:

1. Maak gebruik van de Rich Snippet Testing Tool. Via deze tool kun je de url of de html van je website ingeven en kijken of je de code goed hebt geïmplementeerd.
2. Maak gebruik van Webmaster Hulprogramma's. Hierin vind je de tool 'Helper voor gestructureerde gegevensopmaak'. Door de categorie aan te vinken en de verschillende onderdelen op je pagina te markeren (als naam, afbeeldingen enz), wordt de code voor je gemaakt. Je hoeft de code dan alleen nog maar te kopiëren en te plakken.
3. Zorg voor een goede 'nesting'. Dus zorg ervoor dat de hiërarchie in de code juist is.

Daarna: Wachten tot je website opnieuw geïndexeerd is. Dit kan een aantal weken duren. Is je code goed, je website opnieuw geïndexeerd en verschijnen de snippets nog niet? Dan kun je via dit formulier contact opnemen met Google: Contactformulier Google.

Randvoorwaarden

Uiteraard zijn de snippets een uitbreiding op de bestaande SEO mogelijkheden. Het blijft belangrijk om je website in de basis goed te hebben qua techniek en qua SEO: Metadescriptions moeten kloppen, dubbele content moet zoveel mogelijk vermeden worden, tags moeten juist zijn en het gebruik van I-frames is echt verleden tijd. Een waardeloze site met het gebruik van Rich Snippets blijft altijd nog een waardeloze site die geen enkele waarde heeft op het gebied van usability. Je zult dan uiteindelijk niet alles eruit halen wat er in zit.

Wil je zelf graag Rich Snippets op je website maar kom je daar zelf niet helemaal uit? Wij helpen je graag. Neem daarvoor contact met ons op via het contactformulier.

Meteen contact

E-mailadres
Ongeldig e-mailadres

Bericht:
Ongeldige invoer

Captcha(*)
Captcha
Ongeldige invoer

Adres

Droom van het Platteland

Stuifzandlaan 6
7764 ATZandpol

E-mail: info@dvhp.nl
Tel: 0591-226497
Mobiel: 06-10373793
BTW-nr: NL102530506B01
KvK-nr: 50104004