Hoe je met Rich Snippets kan opvallen in Google

Webdesign, Reclame, Drukwerk 
en beter vindbaar in Google (SEO)

T: 0591-226497 | E: info@dvhp.nl

    donderdag 22 maart 2018 13:00

    Hoe je met Rich Snippets kan opvallen in Google

    Geschreven door
    Beoordeel dit item
    (0 stemmen)

    Rich Snippets zijn niet nieuw maar toch zijn er veel mensen die er nog nooit van hebben gehoord. Sinds 2010 en 20111 zijn er al diverse seo- en marketingblogs geschreven over Rich Snippets, maar deze functionaliteit was toen vooral alleen toepasbaar voor Amerika en Engeland. In Nederland kon het toen soms wel tot 4 maanden duren voordat de rich snippets zichtbaar werden, als ze al zichtbaar werden. Sindsdien heeft Google alles uitgerold en zien wij ook in Google  steeds meer zoekresultaten voorzien van foto's, recensies/beoordelingen, productinformatie, evenementinformatie of boekingsinformatie.

    Enkele voorbeelden:

    Het is lastig uit te leggen wat Rich Snippets precies zijn. Daarom kun je hieronder een aantal voorbeelden vinden van zoekresultaten die van Rich Snippets zijn voorzien.

    1. Profielfoto's bij zoekresultaten - Auteurs
    Steeds vaker zie je een profielfoto van de auteur in de zoekresultaten bij blogs. Logischerwijs hebben vooral de SEO experts dit inmiddels goed voor elkaar. Zoek maar eens in Google op: "Rich snippets in Nederland". Je ziet dan diverse blogs over dit onderwerp met een profielfoto erbij. Wil je weten hoe je dit voor jouw pagina's moet doen? Eerst moet je zelf een Google+ pagina aanmaken. Daarnaast moet je verifiëren dat jij de eigenaar van de geschreven content bent. Dat kan eenvoudig door de code van jouw google plus pagina toe te voegen aan de webpagina die je hebt geschreven. Lees meer: Auteursinformatie in zoekresultaten.

    Voorbeeld_Auteurs

    2. Reviews 
    Als we hier het voorbeeld nemen van Independer kun je zien dat door een rating met sterren wordt aangegeven wat de score is. Je ziet de score op een vijf of een tienpuntsschaal met het aantal recensies ernaast. Tot nu toe is gebleken dat je deze score heel gemakkelijk zelf kan beïnvloeden, er is namelijk geen enkele randvoorwaarde om de snippets te gebruiken (bron: Marketingfacts). Je kan je daardoor afvragen wat de betrouwbaarheid van zo'n review is. Maar degene die de zoekopdracht invoert zal hier nauwelijks bij stil staan. Aangezien Google altijd een streng whitelistingsbeleid heeft gehad is het een kwestie van tijd voordat hier maatregelen tegen worden getroffen.

    Voorbeeld_Independer

    3. Evenementen
    Door rich snippets aan je evenement toe te voegen kunnen zoekers in de zoekresultaten al zien welke evenementen er zijn, op welke dag ze worden gehouden en uiteraard ook de locatie. Zo kun je al in de zoekresultaten zien of het evenement waar je naar op zoek bent er tussen staat. Dit ziet er in de zoekresultaten zo uit:

    Voorbeeld_Evenementen

    4. Producten
    In de zoekresultaten kun je al een overzicht vinden van producten in een bepaalde categorie.
    Zie hieronder (bron: yoast.nl)

    Voorbeeld_Producten

    5. Recepten
    Het is mogelijk om een foto bij de recepten te plaatsen net zoals informatie over de bereidingstijd en het aantal calorieën. Deze informatie is gelijk bij het zoekresultaat te zien, naast de beoordeling. Om dit te implementeren moet je echter wel aan een aantal voorwaarden voldoen zoals ze hier zijn beschreven: Voorwaarden Rich Snippets Recepten.

    Voorbeeld_Recepten

    6. Video's
    Daarnaast zijn er nog rich snippets voor video's, waarschijnlijk de bekendste tot nu toe. Een voorbeeld is:

    Voorbeeld_Video

    Voor en nadelen: Waarom wel of niet Rich Snippets gebruiken?

    De voordelen van het gebruik van Rich Snippets is vrij duidelijk: Zoekresultaten die er gebruik van maken vallen veel meer op. Daardoor klikken meer mensen op de organische zoekresultaten. In een testcase van Independer (bron: Edwords.nl) blijkt dat de CTR (Click-Through-Rate) op het organische zoekwoord 'Autoverzekering' met 28% is toegenomen. Het adverteren in Adwords is weer met 7% gedaald. Rich Snippets leveren dus geld op: Niet alleen komen er meer bezoekers op je website die een product afnemen, maar het adverteren via Adwords kost je dus minder doordat er nu meer verkeer komt via de organische resultaten. Het mes snijd dus aan twee kanten.

    Op dit moment gebruiken nog niet veel mensen en bedrijven de rich snippets (of ze worden nog steeds niet altijd getoond door Google). Het is dus eenvoudig om snel resultaat te boeken als jij er wel mee werkt en de concurrentie niet. Maar.... wat als iedereen straks de rich snippets gebruikt? Dan zie je misschien door de bomen het bos niet meer en zal je zoekresultaat niet meer opvallen dan het voorheen al deed. Misschien val je dan juist op als je geen Rich Snippets gebruikt? Hoe dan ook, er wordt wel meer informatie getoond bij de resultaten waardoor het zoekgemak voor de gebruiker toeneemt en dat is altijd al het uitgangspunt van Google geweest.

    Daarnaast vraagt Google veel informatie. Je kunt je afvragen of jij hier wel beter van wordt. Is het wel zo verstandig om alle informatie aan Google te geven alleen omdat zij dat willen weten? Wees hier altijd selectief in.

    Hoe kan je Rich Snippets toevoegen aan je eigen site?

    Via schema.org kun je alle codes (microdata) vinden die je kunt toevoegen aan de HTML code van je website. Het is relatief eenvoudig, je hebt alleen basiskennis van HTML nodig. Op deze site kun je tevens diverse voorbeelden vinden van hoe je de codes moet toevoegen en dit wordt per categorie weergegeven.

    Tips:

    1. Maak gebruik van de Rich Snippet Testing Tool. Via deze tool kun je de url of de html van je website ingeven en kijken of je de code goed hebt geïmplementeerd.
    2. Maak gebruik van Webmaster Hulprogramma's. Hierin vind je de tool 'Helper voor gestructureerde gegevensopmaak'. Door de categorie aan te vinken en de verschillende onderdelen op je pagina te markeren (als naam, afbeeldingen enz), wordt de code voor je gemaakt. Je hoeft de code dan alleen nog maar te kopiëren en te plakken.
    3. Zorg voor een goede 'nesting'. Dus zorg ervoor dat de hiërarchie in de code juist is.

    Daarna: Wachten tot je website opnieuw geïndexeerd is. Dit kan een aantal weken duren. Is je code goed, je website opnieuw geïndexeerd en verschijnen de snippets nog niet? Dan kun je via dit formulier contact opnemen met Google: Contactformulier Google.

    Randvoorwaarden

    Uiteraard zijn de snippets een uitbreiding op de bestaande SEO mogelijkheden. Het blijft belangrijk om je website in de basis goed te hebben qua techniek en qua SEO: Metadescriptions moeten kloppen, dubbele content moet zoveel mogelijk vermeden worden, tags moeten juist zijn en het gebruik van I-frames is echt verleden tijd. Een waardeloze site met het gebruik van Rich Snippets blijft altijd nog een waardeloze site die geen enkele waarde heeft op het gebied van usability. Je zult dan uiteindelijk niet alles eruit halen wat er in zit.

    Wil je zelf graag Rich Snippets op je website maar kom je daar zelf niet helemaal uit? Wij helpen je graag. Neem daarvoor contact met ons op via het contactformulier.

    Gelezen: 358 keer Laatst aangepast op donderdag 22 maart 2018 13:07
    Yvonne Wieringa

    Ik ben online marketing communicatiespecialist en zit al 11 jaar in het marketingvak waar ik met veel passie in werk. In 2010 heb ik mijn bedrijf 'Reclamebureau Droom van het Platteland' opgericht. Mag ik jou helpen om jouw droom te laten uitkomen en jouw business succesvol te maken door middel van online marketing? Volg me op facebook: www.facebook.com/droomvanhetplatteland

    Laat een reactie achter

    Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.

    Volg ons op Facebook

    Contact

    Droom van het Platteland

    Stuifzandlaan 6
    7764 ATZandpol, Drenthe

    E-mail: info@dvhp.nl
    Tel: 0591-226497
    BTW-nr: NL102530506B01
    KvK-nr: 50104004

    © 2018 Droom van het Platteland. Alle rechten voorbehouden.

    Please publish modules in offcanvas position.