Hoger in Google met (SEO) zoekmachineoptimalisatie
Heb je al een website, maar blijven de bezoekers weg? Of zoek je op bepaalde zoektermen en komt je website dan niet in beeld? Dan is je website waarschijnlijk niet geoptimaliseerd voor zoekmachines. Mijn bedrijf, Reclamebureau Droom van het Platteland uit Zandpol (bij Emmen, Drenthe), helpt je hier graag bij. Er zijn drie manieren om meer bezoekers naar je website te krijgen:
1. Adverteren op internet (bijvoorbeeld via Google Adwords of adverteren via Facebook). Dit wordt ook wel SEA genoemd, Search Engine Advertising. Dit is geschikt voor een korte termijn strategie.
2. Je website zoekmachinevriendelijk maken, dit wordt ook wel SEO genoemd: Search Engine Optimization. Dit is geschikt voor een lange termijn strategie. Het is mogelijk om je doelgroep lokaal te bereiken. Zo kan je bijvoorbeeld plaatsnamen in je zoekwoorden gebruiken zoals Emmen of Coevorden. Maar je kan ook inzetten op provincieniveau, bijvoorbeeld Drenthe.
3. Social media. Door blogs te schrijven en die te delen via social media is het ook mogelijk om meer bezoekers te krijgen. Wat je schrijft moet dan wel relevant zijn voor de doelgroep.
SEO staat voor: Search Engine Optimization
SEO-tekstschrijven is een vak apart. Hiervoor is kennis van de werking van zoekmachines, maar ook werking van een website, noodzakelijk. Daarnaast moet je heldere en duidelijke teksten schrijven, die door iedereen gemakkelijk te begrijpen zijn. Het voordeel van een goede SEO-tekst is dat tegen relatief weinig kosten jouw website zo kan worden ingericht, dat je op bepaalde zoektermen hoger in Google terecht komt. Daarbij is het scoren op specifiekere zoektermen (bv. 'vakantie kreta') gemakkelijker dan op algemenere zoektermen (vb. 'vakantie'). Er zijn twee dingen belangrijk wanneer het gaat om je website geschikt te maken voor zoekmachines:
1. Techniek van de website
Hierbij controleer ik jouw website op bijvoorbeeld:
a. Zoekmachinevriendelijke url's: www.dvhp.nl/webdesign in plaats van www.dvhp.nl/?php.inasdfkjien6745.html
b. Dubbele inhoud: Daar houden zoekmachines niet van.
c. Google indexatie: Zijn alle webpagina's wel geïndexeerd door Google?
d. Zoekwoorden onderzoek: Worden de juiste zoekwoorden (keywords) gebruikt op de juiste plekken in de html code?
e. Alt-teksten: Zijn de afbeeldingen op uw website voorzien van de juiste beschrijvingen (alt-teksten)?
f. Zijn de metabeschrijvingen allemaal goed ingevuld en verschillend?
2. Content is king (Inhoud is koning)
Zoekmachines zorgen ervoor dat een bezoeker zo snel mogelijk vindt wat diegene zoekt. De zoekterm: 'Slot Gazelle' kan meerdere betekenissen hebben: Gazelle kan een rendier zijn maar ook een fiets. Een slot kan een fietsslot zijn maar ook een kasteel. Door de woorden gezamenlijk te gebruiken weet de zoekmachine dat het over een fiets gaat. Bij het schrijven van een goede SEO-tekst is het daarom belangrijk om rekening te houden met waar jouw doelgroep naar op zoek is. Je moet niet overal zoekwoorden in stoppen, waardoor de tekst nergens meer op slaat. Je ziet dit vaak bij websites die op een bepaalde plaats targetten: Bijvoorbeeld 'SEO Emmen'. Vervolgens wordt er een tekst gemaakt waarin 'SEO Emmen' wel 50 keer terugkomt. Dat leest voor een bezoeker totaal niet prettig. En daar gaat het om. Je moet het voor bijzoekers zo aantrekkelijk mogelijk maken om een tekst te lezen. Je schrijft immers voor mensen, niet voor zoekmachines. Daarnaast is het belangrijk om gebruiksvriendelijke teksten voor de bezoekers te schrijven. Te vaak gebeurt het nog dat een product in vakjargon wordt uitgelegd of dat de navigatiestructuur van een website niet helder is.
Langdurig resultaat met goed geschreven SEO-teksten
Het duurt even voordat de geschreven SEO-teksten daadwerkelijk effect hebben. SEO is met name geschikt voor een lange termijn strategie. Het kan even duren om een nieuwe website door Google te laten indexeren. Daarnaast moet er tijdens het optimaliseren natuurlijk worden bijgestuurd. Door de resultaten te meten in Google Analytics kan ik dat doen. Maar wanneer jouw website één keer goed wordt geoptimaliseerd, dan pluk je daar zeker de vruchten van.
Jouw website hoger in Google?
Neem dan >> contact met mij op voor een vrijblijvend advies.
Webdesign
Een website laten maken die aan jouw wensen voldoet en betaalbaar is. Gemakkelijk is bij te werken. Daarnaast perfect zichtbaar is op mobiel en tablet. Én uiteraard ook goed te vinden is in Google.
Drukwerk
Is je deadline gisteren? :-) Voor professioneel drukwerk dat ook nog eens snel geleverd moet worden ben je bij mij aan het juiste adres. Oplages t/m 500 stuks worden meestal geleverd binnen 3 werkdagen.
Hoger in Google
Hoger scoren in Google. Je ontkomt er niet aan als je meer klanten naar je website wil krijgen. Dit wordt ook wel Search Engine Optization (SEO) genoemd. Ben jij er klaar voor om te stijgen in Google?